Epidemiológia és a betegség természetes lefolyása

Az érintettek számát és a költségeket figyelembe véve a BPH-t népbetegségnek kell tekinteni. Etiológiája multifaktoriális, a betegség kifejlődését elsősorban az életkor és a hormonális változások határozzák meg. Rasszok tekintetében a BPS-BPH elsősorban az európai és a fehér amerikai férfiakat érinti, ázsiaiaknál és fekete bőrűeknél az előfordulás sokkal ritkább. Gyakorisága életkorfüggő, a kezdeti tünetek 40 éves kor után jelentkeznek, 60 éves életkorban gyakorisága 30–50%, 80 éves kor fölött 88–90%.

A hisztológiailag (szövettanilag) igazolt esetek mintegy felében jelentkezik mérsékelt vagy súlyos LUTS.

Németországban az 50 évnél idősebb férfiaknál elvégzett felmérés (Herner-LUTS-vizsgálat) kimutatta, hogy ezen populáció 40,5%-a kezelést igénylő LUTS-ban szenved, 26,9%-ban a prosztata megnagyobbodott (BPE) és 17,3%-ban vizeletsugár áramlásmérés (flowmetria)
hólyagkiürülési zavart (BOO) jelzett.

A LUTS gyakorisága, a prosztatavolumen megnagyobbodása (BPE) és a vizeletsugár gyengülése függ az életkortól. A nehezebben vizelő férfiak mintegy 60%-a közepes, több mint 30%-a súlyos tünetektől szenved. A LUTSban szenvedő férfiak 70%-a még ma sem részesül kezelésben. A kezeletlen betegek magas száma, valamint a népesség változó életkor-struktúrája gazdasági, társadalmi és szociális szempontból is sürgetővé teszik racionális diagnosztikai és terápiás protokoll felállítását, amely minőségi betegellátást eredményez.