Amit érdemes tudni az urológiáról

Az urológia szakmával kapcsolatos tévhit, hogy itt csak a férfiakat vizsgálják meg és nőknek nincsen szükségük urológusra. Gyakran az urológust „viccesen a férfi nőgyógyásznak” is gyakran hívják a hétköznapi nyelvben. Szeretném eloszlatni ezen tévhitet és leírni azokat a kacsolódási pontokat, ahol bizony a nők számára is szükséges lehet egy urológiai vizsgálat.

Ami nem tartozik az urológia tárgykörébe: A végbél betegségei (aranyér), illetve a különböző, bőrön megjelenő elváltozások, kiütések, még akkor sem, ha azoki a nemi szerveken jelennek meg. Ezekkel bőrgyógyász kollégát kell felkeresni.

Az urológiai kivizsgálás részei: anamnezis (családi, egyéni) felvételét követően a fizikális vizsgálat (külső nemi szervek megtekintése, megtapintása), rectalis digitális vizsgákat és hasi UH vizsgálat, mely a vizeletelválasztó rendszerre korlátozódik (vesék, ureterek és a hólyag). Az esetlegesen felmerülő lehetséges problémák:

Hölgyeket érintő lehetséges problémák:

• Igen gyakori probléma hölgyek estében az úgynevezett nem komplikált alsó húgyúti infekció. Ez magyarul a felfázás (cystitis). A felfázás tünetei gyakrabban visszatérnek, ismétlődnek és ezzel tartós, életminőségbeli romlást okozhatnak a páciensnek. A tünetek fokozatosan alakulnak ki akár hetek alatt és sokszor együttes hüvelyi tünetek, mint folyás vagy kellemetlen szag is megfigyelhető. Hüvelyi folyás, kellemetlen szag, viszketés és dyspareunia esetén vaginitis valószínűsíthető. Ilyenkor a húgycsőnyílás fájdalmas vizeléskor és nem kísérik gyakori, sürgető vizelési ingerek. Az akut húgyúti infekciók esetén szinte mindig észlelhető pyuria (gennyvizelés), és ez gyakori urethritisben (húgycsőgyulladás) is.

• Másik gyakori probléma lehet hölgyek esetében az akaratlan vizeletvesztés (incontinencia), mely szintén jelentősen rontja az életminőséget. Ezen problémával csak kevesen mernek orvoshoz fordulni, mert szégyellik a problémát, illetve szintén tévhit az, hogy „már asz édesanyámnak is ez volt, én biztosan örököltem és ezzel kell együtt élnek”. A beteg túl gyakori nappali vizeletürítést panaszol a vizelések száma nincs meghatározva az új definíció szerint, így ez szubjektív és a betegtől függ. Normális mértékű folyadékbevitelt és 14-16 órás nappali ébrenlétet feltételezve a nappali 7-8 vizeletürítés jelentheti azt a határértéket, amely még nem jelenti a beteg napi életvitelének jelentős, kényszerű változtatását, nem rontja az életminőséget!

Hölgyeket és urakat egyaránt térintő lehetséges probléma

• A húgyúti rendszer kövessége (vesekő, ureterkő, hólyagkő). A vizeletelvezető rendszerben mozgó kövek típusos fájdalommal járnak. A fájdalom jellege, kisugárzása segíthet a kő helyzetének valószínűsítésében. A herébe kisugárzó fájdalom az uréter felső szakaszán levő követ valószínűsíthet. Az ureterovesicalis átmenethez közeli kövek jellegzetes hólyagirritációt okoznak. Az itraperitonealis szervek betegségei által okozott fájdalmak általában nem görcsösek, inkább felfelé sugároznak. Az ilyen beteg igyekszik elkerülni a fájdalmakat fokozó mozgást, szemben a veseköves beteggel, aki az érintett oldalát fogva inkább mozgáskényszerben van.

• vesemedence gyulladás. Az urak esetében hihetetlen gyakori a prosztata jóindulatú megbetegedései között a krónikus prosztatagyulladás. Ez a betegség rendkívül sokféle tünettel járhat, de végső soron hasonlókövetkezményeket okoz.

Urakat érintő leggyakoribb lehetséges probléma:

• A kor előrehaladtával az urak esetében gyakori a prosztata jóindulatú megbetegedései között a prosztata jóindulatú megnagyobbodása. Prosztatamegnagyobbodás (BPH) esetén a beteg azt tapasztalja, hogy vizelete nehezen indul, vékony sugárban, gyakran akadozva ürül, a vizeletürítéshez erőlködnie kell, erős hasprést alkalmazva. Egyszerre kevés vizelet távozik, viszont hamarosan újra jelentkezik az inger, éjszaka is, több alkalommal. Ezek az úgynevezett obstrukciós tünetek. A tünetek másik csoportját az ún. irritatív tünetek képezik, amelyek a következők: a beteg hirtelen jelentkező, erőteljes, kínzó vizelési ingert érez, a vizelete elcseppenhet, kisebb-nagyobb fokú inkontinencia (a vizelet visszatartásának képtelensége) tapasztalható.

• meddőség kivizsgálása során az urakat is ki kell vizsgálni. A spermakép eltérése esetén gyakori lehet a here visszérsérv (varicocele) diagnosztizálása. A varicocele (here visszérsérv) a plexus pampiniformis venáinak abnormális tágulata. A varicocele-t 35%-ban figyelték meg elsődleges sterilitás esetében és akár 80%-ban a másodlagos sterilitás esetében. Jóllehet a varicocelével rendelkező férfiak is alkalmasak gyermeknemzésre, de ez az elváltozás egy progresszív, az idő függvényében csökkenő spermaszámot okozó ondó minőséget eredményez. A varicocele a baloldalon gyakoribb. Varicocele esetében a csökkent testiculáris funkció pontos mechanizmusa nem ismert. A legjobban elfogadott magyarázat az a varicocele által okozott hőmérsékletemelkedés. A subfertilis férfiakban a varicocele spermatogenezisre gyakorolt káros hatása az alacsony spermium számban és motilitási készségben, illetve a normál morfológiai spermiumok arányának csökkenésében együttesen vagy ezek különböző kombinációiban nyilvánul meg. Többnyire nem okoz különösebb tüneteket, csak véletlenül szokott kiderülni valamilyen vizsgálat során. Ám, ha a varicocele nagy, akkor kellemetlen érzést (húzást, nyomást), sőt, fájdalmat válthat ki a herékben. Tünet lehet a rendszeres szexuális életet élő párok esetében a meddőség is.

• Igen gyakori fiatal férfiaknál a vizelés különböző problémája valamint ezekkel együtt megjelenő bizonytalan alhasi tünetek, diszkomfort érzés, mely sok esetben merevedési zavarral is társultat. Ez a kónikus prosztatagyulladás. A tünetek számossága és jellege széles skálán mozog. Leggyakrabban alhasi diszkomfort érzés vagy a herékben húzó jellegű bizonytalanságérzés jelentkezik. Sokszor egyértelműen elmondják páciensek, hogy a comb belső felületén is zsibbadást, fájdalmat éreznek. Ezen tünetek mellett nagyon gyakoriak a vizelési zavarok. Gyakori vizelés, a vizelet csíp, sokszor urge (sürgető tünetek) is fellépnek. Nycturia (éjszakai vizelés) is gyakori lehet. Sok esetben a merevedési zavar is felléphet. A felsorolt tünetek nagyon változatosak lehetnek és egymástól függetlenül is előfordulhatnak. Kis százalékban (3-5%) egyáltalán semmi panaszt nem okoz a betegség, hanem csak véletlen szűrővizsgálat során derül fény a jelenségre. A betegség kezelése fontos, mert befolyásolhatja a spermaképet, ezzel pedig a termékenységet is.